Blogg eller sociala medier?

Bloggens storhetstid må vara över, men betyder det att bloggandet inte längre är aktuellt? Det finns fortfarande en uppsjö av bloggar på nätet trots att intresset har dalat för bloggen som fenomen. Anledningen är uppkomsten av sociala medier, vilket bidragit till att bloggens förutsättningar förändrats.

Att blogga var en stor trend bland unga tjejer och killar på 00-talet. Det var mot slutet av decenniet endast Facebook som konkurrerade med bloggarna när det gäller sociala medier. Ofta hade bloggarna en profil på Facebook som i regel bara sammanfattade blogginlägg. Eller länkade vidare till bloggen. Det var sällan på Facebook som bloggarna
publicerade nyheter under den här tiden. När fler sociala medier presenterade sig några år senare var bloggens centrala roll ingen självklarhet. Instagram blev snabbt poppis bland användare, men även den nya generationens bloggare. Helt plötsligt var det inte längre bara på bloggarna som nytt material presenterades. Sakta men säkert tog sociala medier över rollen som rapporterande kanaler och bloggarna blev en form av sammanfattande plattform.

Dagens bloggare är aktiva på sociala medier och det är på dessa kanaler det oväntade materialet läggs ut först. Bloggen används som en resumerande plattform där dagskildringar i olika sociala medier sammanfattas.