Hitta en ovanlig nisch för ditt bloggande

Modebloggar, inredningsbloggar och livsstilsbloggar är exempel på bloggar som internet formligen svämmar över av. Att slå sig in bland alla stora etablerade bloggar inom dessa områden är inte helt lätt om du vill göra karriär av din blogg. Därför kan det istället vara smart att hitta ett område där inte så många konkurrerar.

Hur väljer man då ett bloggområde? Fundera först lite över vad du är intresserad av. Kanske brinner du till exempel för arbetsmarknad och rekrytering? Oavsett om du gör det eller inte är det exemplet som vi ska använda oss av i den här texten. Bemanningsföretagen är ett exempel på en bransch som växer mycket i Sverige idag. Genom att titta på en sådan bransch som både är framgångsrik och som dessutom många är intresserade av kan du hitta ditt nya bloggområde. Låter det knäppt att blogga om bemanningsföretag tycker du? Det är det inte. Läs vidare för att ta reda på varför.

Möjlighet att tjäna pengar

När något är mycket populärt söker också många information om företeelsen. Det innebär att du kommer att få mycket trafik till din blogg förutsatt att du är duktig på vad du gör. Mycket trafik innebär att du kan skaffa annonsörer och sponsorer. Att välja ett ämnesområde som många kanske inte riktigt tänkt på kan bli din framgångssaga. Det behöver naturligtvis inte vara om just bemanning, men det är ett bra exempel eftersom det är något som många idag intresserar sig för. Du kan till exempel jämföra olika bemanningsföretag, intervjua anställda och informera om branschen i stort.

Brainstorma

Hur ska du då hitta det där området som både är roligt att skriva om och som inte är allt för vanligt? Svaret heter brainstorming. Sätt dig ned och fundera på vad du gillar och vad du är bra på. Skriv ned allt på en lista. Var också noga med att följa med i din samtid genom att läsa nyheter och sociala medier. På så sätt kan du bena ut vad som är populärt idag och vad som matchar dina intresseområden. När den här processen är klar har du ditt bloggämne färdigt.

Visa att du finns

När du startat din blogg är det inte fel att kontakta olika företag och aktörer inom ditt ämne och tala om att du finns. På så sätt finns du på deras radar när de vill synas med till exempel annonser. Idag lägger många stora bloggar ned, men låt dig inte avskräckas av det. Bloggar med en tydlig nisch som förmedlar kunskap är fortfarande populära. Det är alltså åt det hållet du bör blicka om du vill bli framgångsrik bloggare idag. Det är också därför att blogga om till exempel bemanningsföretag inte är en knasig idé.