Är kändisbloggar ute?

För tio år sedan var det en het potatis att läsa kändisbloggar. Det var heller inte särskilt svårt att hitta en favorit med tanke på att nästan alla kändisar bloggade. Ofta handlade det om samarbeten mellan en kändis och en plattform eller ett livsstilsmagasin. Mammatidningarna gav plats åt kändismammor att blogga om dittan och dattan. Samtidigt som de stora bloggföretagen erbjöd kändisar förmånliga upplägg vid utbytet av ett kändisnamn.

Om sanningen ska fram var det tämligen få kändisbloggar som höll måttet när boomen var som störst. Många bloggande kändisar hade helt enkelt inget intressant att säga till läsarna. Inte sällan fick nya kändisbloggar rekordsiffror under den första veckan, men intresset svalnade snabbt. Några kändisbloggare har dock överlevt digitaliseringens explosiva utveckling under det senaste decenniet. Framför allt den kategori bloggare som inte svikit sina genuint intresserade läsare utan fortsatt bloggandet med samma koncept ända sedan starten. Ett tydligt innehåll och en personligt skriven blogg från kändisar brukar vara en lyckad kombination.

Huruvida kändisbloggarnas tid är över eller inte är svårt att svara på. Att utvecklingen går mot ett nytt typ av digitalt kändisskap är ett faktum, men det betyder inte att bloggens dagar är över. Intresset för kändisarnas liv är fortfarande stort bland massan. Det finns ett allmän nyfikenhet över hur kändisar lever helt enkelt. Därför kommer det personliga bloggskrivandet fortsätta att ha betydelse. Men dock i ny beklädnad. Kändisbloggar räcker helt enkelt inte utan det behövs även aktivitet på andra digitala plattformar. En perfekt matchning av sociala medier och en moderniserad blogg känns rätt i tiden. Bloggen kommer förväntas vara en sammanfattande portal för det läsarna följer under dagen eller veckan.

Något som är ganska säkert är dock att “nya” kändisar inte kommer att satsa storhjärtat på att blogga. Den nya generationen har faktiskt ingen direkt relation till bloggar utan använder primärt sociala medier och applikationer. Nya digitala fenomen kommer dessutom att presenteras per kontinuitet framöver. Det leder i sin tur till att bloggvärldens roll inom det digitala kändisskapet sakta men säkert minskar. Sett till den ekonomiska biten kommer också företag att påverka utvecklingen av bloggar som inkomstkälla för kändisar. Moderna företag kommer i allt högre grad att ställa högre krav på kändisar när det gäller kanaler för att förmedla budskap och marknadsföring.