Blogtrain Rotating Header Image

Säg hej till Google Places

Tidigare kallades det Local Business Center. Från och med idag heter det Google Places. Jag har skrivit om det förut, men nu händer det nya saker. Rätt stora saker, faktiskt. För dig som driver ett företag är det en utomordentligt god idé att hänga med här, för det kommer att påverka dig framöver.

I nuläget har de allra mest radikala förändringarna bara genomförts i en handfull utvalda städer. Men de kommer med stor sannolikhet att rullas ut över hela världen i det tempo Google klarar av.

Det som händer är egentligen att Google blir mer och mer lokalt. Förutom möjligheten att placera ditt företag på kartan helt gratis – och lägga beslag på en viktig och framträdande position i Googles sökresultat – så lägger Google nu till ett antal funktioner för att bibehålla sin position som den bästa informationskällan.

  • På samma sätt som man åkt världen över och fotograferat gator för Google Street View, erbjuder man sig nu att komma och fotografera företag. Företagen kan ansöka om en “photo shoot”, just nu gäller erbjudandet företag i utvalda städer i USA, Japan och Australien.
  • Man rullar också ut funktionen “Tags” där företag kan sätta nyckelord på sin verksamhet för att kunna synas bättre och mer relevant i Googles sökresultat. Även här är det utvalda städer som berörs, och nu enbart i USA. Att sätta Tags på sitt företag kommer att kosta 25 dollar i månaden.
  • Företag kan numera registrera vilket område man arbetar i, exempelvis ett visst postnummerområde. Om man inte har någon fysisk adress man vill skylta med, kan man dölja den. Det var inte möjligt tidigare. Den här förändringen gäller direkt även för svenska företag.
  • Man kan också lägga till en realtidsuppdatering – lite grand som en Facebookstatus eller ett Twitterinlägg – för sitt företag. Till exempel “Nu har vi fått in vårens fotbollsskor från Adidas.”
  • På samma sätt kan man skapa kuponger som kan publiceras antingen på nätet eller i mobilformat.
  • Amerikanska företag får även möjligheten att ladda ned en QR-kod som är specifik för deras företag. Titta på bilden ovan: den lilla fyrkanten nere i hörnet med ett konstigt svartvitt mönster – det är en QR-kod. Den kan skannas av med mobiltelefon, och med hjälp av en viss programvara (den kan du behöva ladda ned till telefonen om den inte redan finns) förs sedan sedan användaren till en mobilversion av företagets sida i Google Places.
  • Bilden ovan visar en dekal som är en del av en kampanj som Google genomför i amerikanska städer just nu. 50.000 amerikanska företag får såna dekaler av Google. De kan till exempel sättas i skyltfönstret, och om en besökare går förbi efter stängningsdags, har man fortfarande en chans att ge den besökaren mer info.

Som sagt, många av de här förändringarna gäller inte oss här i Sverige ännu. Men jag är tämligen säker på att de kommer. Det kanske tar tid, det kanske går bit för bit, men det kommer.

Leave a Reply