Blogtrain Rotating Header Image

Det här blev fel, Google

Google har dragit igång kampanjen Update Sweden. Det är en kampanj som vid första påseendet handlar om samma sak som den här bloggen: att det är dags för svenska företag att dra mer nytta av Internet.

Namnet är coolt, jag kollade faktiskt om det var ledigt när jag startade den här bloggen. Det var det inte, och nu vet jag varför.

Nåväl, tillbaks till ämnet. Jag är givetvis helt för att svenska företag ska använda nätet mer. Det vet du.

Men när jag skrapar på ytan här blir jag konfunderad. Ju mer man tittar, desto mer ser alltihop ut som en taffligt maskerad kampanj för Googles annonssystem AdWords. Jag har full förståelse för att Google vill marknadsföra sin produkt, och tanken bakom är möjligen god. Men genomförandet håller inte.

För det första fungerar kampanjsajten uruselt, den är full av tekniska och språkliga fel, både stora och små. För det andra har man lierat sig med “partners” på ett sätt som i alla fall inte inger mig något större förtroende. Jag blir obehaglig till mods av tanken på Google arm i arm med Telia, Swedbank, Lexicon, Posten, Stockholms Handelskammare och Mamut på det här sättet.

Man bjuder in till seminarier i Stockholm, Umeå och Helsingborg där man vill “inspirera” företag till att bli mer konkurrenskraftiga. Man lockar med gratis mat och mingel och det finns endast 300 platser på varje seminarium. Kanske anser man att man nu bara gör en fysisk variant av det man gör på nätet varje dag: samlar ihop en publik och låter annonsörerna betala för att få tillgång till den.

Men jag känner mig inte alls komfortabel med den här grejen. Sorry, Google. Ni brukar ha mitt stöd, men den här gången har det blivit fel. För mycket kräng, för lite kärlek. Och det där med “Don’t be evil” känns plötsligt väldigt avlägset.

2 Comments

  1. Intressant kuriosa: För några veckor sedan fick jag ett brev (pappersbrev!) från Google till min enskilda firma. De gav mig 750 spänn rabatt om jag kom igång med Adwords. Det verkar som att Google verkligen går på offensiven med Adwords nu.
    Känns som ett märkligt grepp att satsa så hårt på ickedigitala lösningar…

  2. Jag har fått såna där kuponger i flera omgångar (jag har ju flera olika firmor) men innan har de alltid varit på 400 kr. Att det nu damp in en på, 750 spänn tolkar jag på samma sätt. Men de vet förstås att Facebook är på intågande också. De håller ju på och raggar svenskar till sitt kontor i Dublin.

Leave a Reply