Blogtrain Rotating Header Image

Taggar ger öl i mobilen

Jag driver den här bloggen för att uppmuntra svenska företag att utforska nätets möjligheter. Det finns så mycket att hämta där ute i cyberspace, och jag vet att som företagare har man inte alltid den tid eller ork som krävs för att leta upp och lära sig använda de smarta tjänster som finns.

Nu tänkte jag bjussa på ett lite ovanligt exempel. Det är bryggeriföretaget Åbro som är tidigt ute med att utnyttja en spännande teknik för att koppla ihop Internet, via mobiltelefonen, med företagets produkter.

Företagets eget pressmeddelande kan du läsa här. Av det framgår att Åbro nu placerat så kallade taggar på produkten Åbro Original. Det säger dig kanske ingenting, men ha lite tålamod så ska jag försöka förklara. Egentligen handlar det nämligen om ganska enkel teknik som på ett fiffigt sätt kan koppla ihop den fysiska världen med Internet.

Allt bygger på en sån här:

Den kallas för QR-kod, eller tagg, och fungerar i princip på samma sätt som en vanlig streckkod: den innehåller viss information som kan läsas om man har rätt utrustning. Rätt utrustning i det här fallet är en mobiltelefon med kamera. Och det har ju de flesta, eller hur?

Användaren laddar enkelt hem ett program till sin telefon, genom att skicka ett SMS med texten TAGGA till ett särskilt nummer. Sedan kan mobilen användas för att läsa taggar. Den vanligaste metoden idag är att man läser in taggen i telefonen, varefter man automatiskt skickas till en särskild webbsida. Så är även fallet med Åbro Original – här skickas du till en sida med information om ölet ifråga.

Det är förstås en tillämpning som kanske inte är alltför upphetsande. Men häng inte upp dig på det! Tänk istället på vilka möjligheter tekniken ger. Tävlingar, specialerbjudanden, marknadsundersökningar, positionering, skattjakter – det känns som om man bara skrapar på ytan här. Med lite kreativitet kan taggarna bli en stor grej.

Och det är de redan. I till exempel Japan kan man fönstershoppa på riktigt, efter att butiken stängt. Läs in koden på varan du ser i skyltfönstret. Du hamnar på en sida med mer information, du kanske till och med kan köpa varan. Direkt i telefonen. Fast butiken är stängd.

I Sverige har tekniken inte alls exploaterats. Aftonbladet har testat att använda taggar i tidningen för att locka läsarna in på sajten. Ingen fantastisk innovation det heller. Så fältet ligger öppet. Tänk smart och hitta på något nytt, så finns chansen att du blir först med en ny kanongrej!

One Comment

  1. matsing says:

    Vi har någon månad använt tekniken på Yabot (http://yabot.se) för att göra det enklare att tex skapa bokmärken i mobilen. Går med lite tur att läsa in koden direkt från datorskärmen till mobilen och snabbt få ett länk till vår mobila sajt.
    En annan cool applikation är att lägga in sina kontaktuppgifter i koden och varför inte trycka på baksidan av visitkortet. Då kan de som får ditt kort snabbt skanna in uppgifterna till telefonen. :-)

Leave a Reply