Blogtrain Rotating Header Image

USA ställer krav på bloggarna

Bloggarna lever i något av juridisk gråzon, och här i Sverige har debatten blossat upp vid flera tillfällen. Isabella Löwengrip, mer känd som Blondinbella, har hamnat i fokus på grund av sitt flitiga skrivande om olika modeföretag och deras produkter.

Hur ska läsaren veta att den som skriver inte fått betalt – i form av pengar, varor eller något annat – för att skriva något positivt om företaget eller produkten? Gränsen mellan annonser och det som kallas redaktionellt material blir otydlig.

I USA balanserar TV-kanalerna på gränsen till det tillåtna hela tiden. Oprah Winfrey delar ut bilar och andra kapitalvaror på bästa sändningstid, och ingen som sett renoveringsprogrammet Extreme Home Makeover kan ha undgått att höra talas om varuhuskedjan Sears.

TV-kanalerna får mycket kritik för detta, och nu vänds också ett vakande öga mot bloggarna. FTC, den amerikanska motsvarigheten till Konsumentverket, har utfärdat nya riktlinjer som påverkar även bloggar. Den viktigaste förändringen är att bloggarna nu måste berätta om de fått någon ersättning, pengar eller varor, när de exempelvis utvärderar produkter. Om man struntar i detta, kan både bloggare och deras annonsörer bötfällas. Böterna kan landa på upp till 16.000 dollar, det kan alltså bli mycket kännbart.

Själv driver jag sedan flera år en nyhetsblogg om mat och dryck, Salt. Jag får en del varuprover från företag som vill att jag ska prova, och det gör jag gärna. Men det är långt ifrån alltid jag skriver något, och om jag gör det, så är jag brutalt ärlig: om en produkt är dålig eller inte faller mig i smaken, så skriver jag det. Och jag talar också om att jag fått varuprover, men beslutet från FTC har ändå fått mig att fundera på om jag kanske behöver bli ännu tydligare med detta.

Leave a Reply